A. DATE GENERALE
- Disciplina : Elemente de tehnologie generală
- Clasa : a IX-a
- Unitatea de învățare : Resurse materiale și energetice
- Titlul lecției : Surse de energie regenerabilă
- Scopul lecției : însușirea cunoștințelor referitoare la sursele de energie regenerabilă
- Tipul lecției : mixtă
- Locul desfășurării : laborator
- Durata lecției : 50 minute
B. DESFĂȘURAREA LECȚIEI
- Conținutul general :
- Obiectivele operaționale :
- Conținutul activității de instruire :
1. Energia apelor ( hidroenergia)
C 1. Definiție
Hidroenergia sau energia hidraulică reprezintă capacitatea sistemului
fizic reprezentat de apă de a efectua lucru mecanic prin curgere;
datorită circuitului apei în natură este considerată o formă de energie
regenerabilă.
C 2. Clasificare
· Hidrocentralele
Hidrocentralele utilizează amenajări ale râurilor sub formă de baraje pentru a produce energie electrică.
· Microcentrale și picocentrale hidraulice
O microcentrală hidraulică este o hidrocentrală a cărei putere instalată nu depășește 100 kW(5 - 100kW).
· Centrale mareomotrice
O centrală mareomotrică recuperează energia mareelor. Există două moduri de exploatare a energiei mareelor:
o Centrale fără baraj, care utilizează numai energia cinetică a apei, similar cum morile de vânt utilizează energia eoliană.
o Centrale cu baraj, care exploatează energia potențială a apei, obținută prin ridicarea nivelului ca urmare a mareei.
C 3. Energia hidraulică este o energie mecanică formată din energia
potențială a apei dată de diferența de nivel între lacul de acumulare și
centrală, respectiv din energia cinetică a apei în mișcare.
C 4. Relații de calcul, unități de măsură
În continuare, se face referire la energia hidraulică sub formă mecanică, iar din
aceasta doar la energia cursurilor de apă.
Energia mecanică se poate exprima prin produsul a doi factori:
- un factor extensiv (de volum) care exprimă mărimea purtătorilor de energie;
acest factor are proprietatea de aditivitate, putând rezulta din însumarea unor unități
componente;
- un factor de intensitate care exprimă diferența de nivel (potențial) al
purtătorului de energie.
Energia hidraulică are expresia generală de calcul a energiei mecanice:
E = GH , în [J] (1 J = 1 Nm), (2.1)
unde: este greutatea apei, G = ρVg[N];
H - energia specifică, [m];
ρ - densitatea apei, ρ = 1000 kg/m3 ;
g - accelerația gravitațională, g = 9,81 m/s2 ;
V - volumul, [m3] .
Înlocuind expresia greutății relația (2.1) devine:
E = ρgVH , în [J]
2. Energia eoliană
C 5. Energia eoliană este o sursă regenerabilă generată de puterea vântului.
Vanturile sunt mișcări ale maselor de aer care se formează din cauza încălzirii neuniforme a Pământului, iar deplasarea lor este dinspre
zonele calde înspre zonele reci.
C 6. Energia cinetică a maselor de aer în mișcare poate fi captată cu
ajutorul unor turbine care convertesc energia cinetică în energie
mecanică.
3. Energia solară
C 7. Tipuri de centrale care folosesc energia solară:
1. Panouri solare fotovoltaice
Transforma energia luminoasă din razele solare direct în energie
electrică. Componentele principale ale panoului solar fotovoltaic sunt
celulele solare care convertesc lumina soarelui direct în energie
electrică.
2. Centrale solare termice cu concentrarea radiației solare directe (CSP).
Aceste centrale utilizează oglinzi concave pentru a concentra razele
solare pe suprafața absorbantă. Oglinda sau suprafața absorbantă își vor
modifica orientarea în funcție de poziția soarelui.
C 8. O centrală solară este o centrală electrică funcționând pe baza energiei
termice rezultată din absorbția energiei radiației solare.
4. Energie geotermică
C 9. Energia geotermică este o formă de energie regenerabilă obținută din
căldura aflată în interiorul Pământului. Apa fierbinte și aburii,
captați în zonele cu activitate vulcanică și tectonică, sunt utilizați
pentru încălzirea locuințelor și pentru producerea electricității.
C 10. Tipuri de Centrale Geotermale
Există trei tipuri de centrale geotermale care sunt folosite la această
dată pe glob pentru transformarea puterii apei geotermale în
electricitate: 'uscat'; 'flash' și 'binar', depinzând după starea
fluidului: vapori sau lichid, sau după temperatura acestuia.
C 11. Este nevoie de o sursă
naturală de căldură, o cameră magmatică, izvoare subterane și roca
poroasă prin care să circule aburii și apa. Aburii și apa fierbinte sunt
utilizați direct pentru încălzire. Aburii sunt folosiți pentru a genera
electricitate.
5. Biomasa și biocombustibili
C 12. Energia acumulată în biomasă se poate elibera prin metode diferite cum
ar fi procesul chimic de ardere (transformare chimica în prezența
oxigenului molecular, proces prin excelență exergonic).
C 13. Exemple de biomasă și biocombustibili: bioetanolul, biodiesel, biogaz, biometanol , biodimetileter, bio-ETBE ( etil-terto-butil-ester ), biocombustibili sintetici, biohidrogen.
M 1: Pentru introducerea conceptului de "energie hidraulică", cea mai recomandată metodă de predare este dezbaterea; se poate organiza o dezbatere pe tema "surse de energie regenerabilă", în urma căreia profesorul va folosi ideile abordate de elevi în formularea conceptului de "energie hidraulică".
- Metode de predare :
M 1: Pentru introducerea conceptului de "energie hidraulică", cea mai recomandată metodă de predare este dezbaterea; se poate organiza o dezbatere pe tema "surse de energie regenerabilă", în urma căreia profesorul va folosi ideile abordate de elevi în formularea conceptului de "energie hidraulică".
M 2: Aici este preferabilă utilizarea descoperirii ca metodă
de predare, deoarece planșele de laborator pot fi folosite ca materiale
interactive în scopul stimulării interactivității elevilor cu materialul
didactic (identificarea hidrocentralelor, microhidrocentralelor, centralelor
mareomotrice).
M 3: Deoarece dispunem de materiale audio-video, ceea ce
implică un volum consistent de informație, o metodă potrivită este expunerea,
pentru parcurgerea rapidă a informației și identificarea obiectivelor propuse
(determinarea conversiei de energie prin intermediul mecanismului de
funcționare al hidrocentralelor și centralelor mareomotrice).
M 4: În cadrul aspectelor practice, cu precădere aplicații,
se poate utiliza problematizarea ca metodă de solidificare și evaluare a
cunoștințelor; avem ca exemplu calculul energiei hidraulice produsă cu ajutorul
unui simulator virtual pentru exploatarea unei hidrocentrale.
M 5: Pentru definirea conceptului de energie eoliană, ne întoarcem
la dezbatere; ca abordare, se poate iniția o discuție pe tema "surse de
energie regenerabilă", în cadrul căreia profesorul va folosi ideile
formulate de elevi pentru a aborda o definiție informală a energiei eoliene,
după care acesta va introduce și definiția formală (standard).
M 6: La fel ca în cazul determinării conversiei de energie
prin intermediul mecanismului de funcționare a hidrocentralelor, se va utiliza
ca metodă de predare expunerea, ce va consta în vizualizarea și analiza materialelor
audio-vizuale ce prezintă principiul de funcționare a centralelor eoliene. Prin
observarea evoluției energiei eoliene (de la morile de vânt la turbinele
eoliene moderne), elevii pot identifica cu ușurință sensul de conversie al
energiei în cadrul procesului de transformare.
M 7: Având la dispoziție planșe ca materiale didactice de
instruire, putem utiliza ca metode de predare instruirea programată și
modelarea. Astfel, elevii își vor dezvolta abilitatea de a recunoaște modele
utilizate în cadrul lecțiilor anterioare, și vor putea utiliza cunoștințe deja
sedimentate în identificarea unor noi tipuri de centrale electrice bazate pe
conversia energiei solare, precum centralele fotovoltaice și heliocentralele
(centrale termice solare).
M 8: Datorită utilizării de materiale auxiliare audio-video,
putem folosi și aici expunerea ca metodă de predare în scopul înțelegerii
conversiei energiei în cadrul centralelor fotovoltaice și a heliocentralelor;
de asemenea, se poate utiliza și observarea, ce permite o analiză detaliată a
procesului de conversie a energiei, în limita timpului de care dispune cadrul
didactic pentru expunerea acestui concept.
M 9: În cadrul introducerii unui nou concept (energia
geotermală) cea mai potrivită metodă este dezbaterea; se poate utiliza un
brainstorming, în urma căruia profesorul utilizează cuvintele propuse de elevi
în scopul formării unei definiții sau descrieri a energiei geotermale; de
altfel se poate utiliza și conversația ca mijloc auxiliar, iar ideile
principale ale dialogului profesor-elev vor converge către o definiție
informală a conceptului de energie geotermală.
M 10: Pentru a identifica și enumera tipurile de centrale
prezentate în planșele de laborator (sau în alte materiale pe care cadrul
didactic le are la dispoziție) vom folosi ca metode de predare descoperirea și
instruirea; cadrul didactic va putea utiliza materialele disponibile ca
mijloace de instruire, dar va ajuta la stimularea capacității de analiză a
elevilor printr-o aplicație didactică de tipul descoperire-identificare de
tipuri de centrale ce folosesc energia geotermală; elevii vor putea identifica
centrale geotermale uscate, centrale geotermale Flash, centrale geotermale cu
ciclu binar etc..
M 11-M 12: În scopul identificării conversiei de energie ce
stă la baza diferitelor tipuri de centrale electrice, se poate utiliza un
studiu de caz bazat pe o expunere de materiale audio-video, în urma căreia
elevii vor dobândi capacitatea de a identifica procese de conversie a energiei
regenerabile din formă naturală în formă electrică; de exemplu, în urma efectuării
unui studiu de caz cu scopul înțelegerii procesului de funcționare a
centralelor geotermale, și a celor pe bază de biomasă și biocombustibili,
elevii vor fi capabili să identifice sensul de conversie al energiei utilizat în
cadrul modelului acestor tipuri de centrale electrice.
M 13: Pentru a crea un mediu adecvat formulării de exemple și
aplicații pe tema biomasă și biocombustibili, două metode de predare potrivite
sunt conversația și descoperirea; profesorul poate iniția o conversație alături
de elevi, cu scopul de a sedimenta informația deja acumulată, dar și pentru a
descoperi noi modele și exemple de biocombustibili prin intermediul inter-schimbării de informație în cadrul cuplurilor de comunicare profesor-elev
și elev-elev.
- Mijloace de predare :
1. Pentru primul obiectiv ”energie
hidraulică”, cea mai recomandată metodă de predare este dezbaterea; pentru
dezbatere se poate utiliza tabla pentru a nota ideile elevilor, după care
profesorul va folosi ideile elevilor în formularea conceptului de ”energie
hidraulică”.
2. În obiectivul doi pentru
identificarea unor hidrocentrale, microhidrocentrale, centrale mareometrice,
sunt necesare ca materiale planșele de laborator care au ca scop stimularea interactivității elevului cu materialul didactic.
3. Pentru materiale audio-video se folosește: videoproiector, laptop/calculator, boxe și un ecran de proiecție.
4. În cadrul aspectelor practice se
vor utiliza aplicațiile ca metodă de solidificare și evaluare a informațiilor.
5. În cazul definirii unei teme, în
cazul obiectivului cinci pentru definirea conceptului de ”energie eoliană” se utilizează dezbaterea; se poate utiliza tabla pentru notarea ideilor elevilor
sau o discuție liberă în care fiecare dintre indivizi își vor prezenta punctul
lor de vedere.
6. Pentru obiectivul șase se va
utiliza ca metodă de predare expunerea, ce constă în: videoproiector, laptop/calculator, boxe și un ecran de proiecție.
7. În identificarea unor noi tipuri
de centrale electrice bazate pe conversia energiei solare se vor folosii materialele
didactice specifice de laborator.
8. Materialele auxiliare audio-video
specificate in obiectivul opt se va folosi expunerea ca metoda de predare iar mijloacele
necesare pentru expunere sunt: videoproiector, laptop/calculator, boxe și un
ecran de proiecție.
9. Pentru obiectivul nouă, în cadrul
introducerii unui nou concept ”energia geotermală”, se mai poate utiliza și un brainstorming
unde profesorul utilizează cuvintele propuse de elevi în scopul formării unei definiții.
10. Într-o aplicație didactică de tipul
descoperire-identificare de tipuri de centrale ce folosesc energia geotermală, se
vor utiliza planșele de laborator.
11. Pentru obiectivul unsprezece, se
poate utiliza un studiu de caz legat de centralele electrice bazat pe o expunere
audio-video ce constă în: videoproiector, laptop/calculator, boxe și un ecran
de proiecție.
12. În obiectivul doisprezece, se va
utiliza un studiu de caz cu scopul înțelegerii procesului de funcționare a centralelor
geotermale bazat pe o expunere audio-video: videoproiector, laptop/calculator,
boxe și un ecran de proiecție.
13. Pentru a crea un mediu adecvat de
formulări de exemple și aplicații pe o anumită tema, de exemplu biomasă și biocombustibili,
se vor utiliza doua metode de predare: conversația și descoperirea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu