O1: Pentru introducerea conceptului de "energie
hidraulică", cea mai recomandată metodă de predare este dezbaterea; se
poate organiza o dezbatere pe tema "surse de energie regenerabilă",
în urma căreia profesorul va folosi ideile abordate de elevi în formularea conceptului
de "energie hidraulică".
O2: Aici este preferabilă utilizarea descoperirii ca metodă
de predare, deoarece planșele de laborator pot fi folosite ca materiale
interactive în scopul stimulării interactivității elevilor cu materialul
didactic (identificarea hidrocentralelor, microhidrocentralelor, centralelor
mareomotrice).
O3: Deoarece dispunem de materiale audio-video, ceea ce
implică un volum consistent de informație, o metodă potrivită este expunerea,
pentru parcurgerea rapidă a informației și identificarea obiectivelor propuse
(determinarea conversiei de energie prin intermediul mecanismului de
funcționare al hidrocentralelor și centralelor mareomotrice).
O4: În cadrul aspectelor practice, cu precădere aplicații,
se poate utiliza problematizarea ca metodă de solidificare și evaluare a
cunoștințelor; avem ca exemplu calculul energiei hidraulice produsă cu ajutorul
unui simulator virtual pentru exploatarea unei hidrocentrale.
O5: Pentru definirea conceptului de energie eoliană, ne întoarcem
la dezbatere; ca abordare, se poate iniția o discuție pe tema "surse de
energie regenerabilă", în cadrul căreia profesorul va folosi ideile
formulate de elevi pentru a aborda o definiție informală a energiei eoliene,
după care acesta va introduce și definiția formală (standard).
O6: La fel ca în cazul determinării conversiei de energie
prin intermediul mecanismului de funcționare a hidrocentralelor, se va utiliza
ca metodă de predare expunerea, ce va consta în vizualizarea și analiza materialelor
audio-vizuale ce prezintă principiul de funcționare a centralelor eoliene. Prin
observarea evoluției energiei eoliene (de la morile de vânt la turbinele
eoliene moderne), elevii pot identifica cu ușurință sensul de conversie al
energiei în cadrul procesului de transformare.
O7: Având la dispoziție planșe ca materiale didactice de
instruire, putem utiliza ca metode de predare instruirea programată și
modelarea. Astfel, elevii iși vor dezvolta abilitatea de a recunoaște modele
utilizate în cadrul lecțiilor anterioare, și vor putea utiliza cunoștințe deja
sedimentate în identificarea unor noi tipuri de centrale electrice bazate pe
conversia energiei solare, precum centralele fotovoltaice si heliocentralele
(centrale termice solare).
O8: Datorită utilizării de materiale auxiliare audio-video,
putem folosi și aici expunerea ca metodă de predare în scopul înțelegerii
conversiei energiei în cadrul centralelor fotovoltaice și a heliocentralelor;
de asemenea, se poate utiliza și observarea, ce permite o analiză detaliată a
procesului de conversie a energiei, în limita timpului de care dispune cadrul
didactic pentru expunerea acestui concept.
O9: În cadrul introducerii unui nou concept (energia
geotermală) cea mai potrivită metodă este dezbaterea; se poate utiliza un
brainstorming, în urma căruia profesorul utilizează cuvintele propuse de elevi
în scopul formării unei definiții sau descrieri a energiei geotermale; de
altfel se poate utiliza și conversația ca mijloc auxiliar, iar ideile
principale ale dialogului profesor-elev vor converge către o definiție
informală a conceptului de energie geotermală.
O10: Pentru a identifica și enumera tipurile de centrale
prezentate în planșele de laborator (sau în alte materiale pe care cadrul
didactic le are la dispoziție) vom folosi ca metode de predare descoperirea și
instruirea; cadrul didactic va putea utiliza materialele disponibile ca
mijloace de instruire, dar va ajuta la stimularea capacității de analiză a
elevilor printr-o aplicație didactică de tipul descoperire-identificare de
tipuri de centrale ce folosesc energia geotermală; elevii vor putea identifica
centrale geotermale uscate, centrale geotermale Flash, centrale geotermale cu
ciclu binar etc..
O11-O12: În scopul identificării conversiei de energie ce
stă la baza diferitelor tipuri de centrale electrice, se poate utiliza un
studiu de caz bazat pe o expunere de materiale audio-video, în urma căreia
elevii vor dobândi capacitatea de a identifica procese de conversie a energiei
regenerabile din formă naturală în formă electrică; de exemplu, în urma efectuării
unui studiu de caz cu scopul înțelegerii procesului de funcționare a
centralelor geotermale, și a celor pe bază de biomasă și biocombustibili,
elevii vor fi capabili să identifice sensul de conversie al energiei utilizat în
cadrul modelului acestor tipuri de centrale electrice.
O13: Pentru a crea un mediu adecvat formulării de exemple și
aplicații pe tema biomasă și biocombustibili, două metode de predare potrivite
sunt conversația și descoperirea; profesorul poate iniția o conversație alături
de elevi, cu scopul de a sedimenta informația deja acumulată, dar și pentru a
descoperi noi modele și exemple de biocombustibili prin intermediul
interschimbării de informație în cadrul cuplurilor de comunicare profesor-elev
și elev-elev.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu