Alegerea disciplinei tehnice din ciclul liceal: Elemente de tehnologie generală (clasa aIX-a) Circuite electrice(clasa a XI-a) Transportul şi distribuţia energiei electrice(clasa a XII-a)
Problema inginereasca: se cer titlul si scopul lectiei Titlul lectiei: Resurse regenerabile. Energia verde Scopul lectiei: * didactic: consolidarea conceptului de "energie verde", dezvoltarea competentelor de comunicare, interpretare, analiza si sistematizare a cunostintelor de catre elevi * pedagogic: stimularea curiozitatii si creativitatii elevilor in scopul implicarii active in realizarea unui proiect pe tema "Energii regenerabile", dobandirea de competente organizatorice in cadrul unei sarcini de lucru in echipa, a increderii in abilitatile proprii de sistematizare a informatiei in vederea consolidarii pregatirii profesionale
O1: Pentru introducerea conceptului de "energie hidraulică", cea mai recomandată metodă de predare este dezbaterea; se poate organiza o dezbatere pe tema "surse de energie regenerabilă", în urma căreia profesorul va folosi ideile abordate de elevi în formularea conceptului de "energie hidraulică". O2: Aici este preferabilă utilizarea descoperirii ca metodă de predare, deoarece planșele de laborator pot fi folosite ca materiale interactive în scopul stimulării interactivității elevilor cu materialul didactic (identificarea hidrocentralelor, microhidrocentralelor, centralelor mareomotrice). O3: Deoarece dispunem de materiale audio-video, ceea ce implică un volum consistent de informație, o metodă potrivită este expunerea, pentru parcurgerea rapidă a informației și identificarea obiectivelor propuse (determinarea conversiei de energie prin intermediul mecanismului de funcționare al hidrocentralelor și centralelor mareomotrice). O4: În cadrul aspectelor practice, cu precădere aplicații, se poate utiliza problematizarea ca metodă de solidificare și evaluare a cunoștințelor; avem ca exemplu calculul energiei hidraulice produsă cu ajutorul unui simulator virtual pentru exploatarea unei hidrocentrale. O5: Pentru definirea conceptului de energie eoliană, ne întoarcem la dezbatere; ca abordare, se poate iniția o discuție pe tema "surse de energie regenerabilă", în cadrul căreia profesorul va folosi ideile formulate de elevi pentru a aborda o definiție informală a energiei eoliene, după care acesta va introduce și definiția formală (standard). O6: La fel ca în cazul determinării conversiei de energie prin intermediul mecanismului de funcționare a hidrocentralelor, se va utiliza ca metodă de predare expunerea, ce va consta în vizualizarea și analiza materialelor audio-vizuale ce prezintă principiul de funcționare a centralelor eoliene. Prin observarea evoluției energiei eoliene (de la morile de vânt la turbinele eoliene moderne), elevii pot identifica cu ușurință sensul de conversie al energiei în cadrul procesului de transformare. O7: Având la dispoziție planșe ca materiale didactice de instruire, putem utiliza ca metode de predare instruirea programată și modelarea. Astfel, elevii iși vor dezvolta abilitatea de a recunoaște modele utilizate în cadrul lecțiilor anterioare, și vor putea utiliza cunoștințe deja sedimentate în identificarea unor noi tipuri de centrale electrice bazate pe conversia energiei solare, precum centralele fotovoltaice si heliocentralele (centrale termice solare).
O8: Datorită utilizării de materiale auxiliare audio-video, putem folosi și aici expunerea ca metodă de predare în scopul înțelegerii conversiei energiei în cadrul centralelor fotovoltaice și a heliocentralelor; de asemenea, se poate utiliza și observarea, ce permite o analiză detaliată a procesului de conversie a energiei, în limita timpului de care dispune cadrul didactic pentru expunerea acestui concept. O9: În cadrul introducerii unui nou concept (energia geotermală) cea mai potrivită metodă este dezbaterea; se poate utiliza un brainstorming, în urma căruia profesorul utilizează cuvintele propuse de elevi în scopul formării unei definiții sau descrieri a energiei geotermale; de altfel se poate utiliza și conversația ca mijloc auxiliar, iar ideile principale ale dialogului profesor-elev vor converge către o definiție informală a conceptului de energie geotermală. O10: Pentru a identifica și enumera tipurile de centrale prezentate în planșele de laborator (sau în alte materiale pe care cadrul didactic le are la dispoziție) vom folosi ca metode de predare descoperirea și instruirea; cadrul didactic va putea utiliza materialele disponibile ca mijloace de instruire, dar va ajuta la stimularea capacității de analiză a elevilor printr-o aplicație didactică de tipul descoperire-identificare de tipuri de centrale ce folosesc energia geotermală; elevii vor putea identifica centrale geotermale uscate, centrale geotermale Flash, centrale geotermale cu ciclu binar etc.. O11-O12: În scopul identificării conversiei de energie ce stă la baza diferitelor tipuri de centrale electrice, se poate utiliza un studiu de caz bazat pe o expunere de materiale audio-video, în urma căreia elevii vor dobândi capacitatea de a identifica procese de conversie a energiei regenerabile din formă naturală în formă electrică; de exemplu, în urma efectuării unui studiu de caz cu scopul înțelegerii procesului de funcționare a centralelor geotermale, și a celor pe bază de biomasă și biocombustibili, elevii vor fi capabili să identifice sensul de conversie al energiei utilizat în cadrul modelului acestor tipuri de centrale electrice. O13: Pentru a crea un mediu adecvat formulării de exemple și aplicații pe tema biomasă și biocombustibili, două metode de predare potrivite sunt conversația și descoperirea; profesorul poate iniția o conversație alături de elevi, cu scopul de a sedimenta informația deja acumulată, dar și pentru a descoperi noi modele și exemple de biocombustibili prin intermediul interschimbării de informație în cadrul cuplurilor de comunicare profesor-elev și elev-elev.
Alegerea structurii proiectului de lecție și a ciclului de învățământ: am votat pentru proiect de lectie mixta: ciclul liceal
RăspundețiȘtergereAlegerea disciplinei tehnice din ciclul liceal:
RăspundețiȘtergereElemente de tehnologie generală (clasa aIX-a)
Circuite electrice(clasa a XI-a)
Transportul şi distribuţia energiei electrice(clasa a XII-a)
Problema inginereasca: se cer titlul si scopul lectiei
RăspundețiȘtergereTitlul lectiei: Resurse regenerabile. Energia verde
Scopul lectiei:
* didactic: consolidarea conceptului de "energie verde", dezvoltarea competentelor de comunicare, interpretare, analiza si sistematizare a cunostintelor de catre elevi
* pedagogic: stimularea curiozitatii si creativitatii elevilor in scopul implicarii active in realizarea unui proiect pe tema "Energii regenerabile", dobandirea de competente organizatorice in cadrul unei sarcini de lucru in echipa, a increderii in abilitatile proprii de sistematizare a informatiei in vederea consolidarii pregatirii profesionale
Metode de predare
RăspundețiȘtergereO1: Pentru introducerea conceptului de "energie hidraulică", cea mai recomandată metodă de predare este dezbaterea; se poate organiza o dezbatere pe tema "surse de energie regenerabilă", în urma căreia profesorul va folosi ideile abordate de elevi în formularea conceptului de "energie hidraulică".
O2: Aici este preferabilă utilizarea descoperirii ca metodă de predare, deoarece planșele de laborator pot fi folosite ca materiale interactive în scopul stimulării interactivității elevilor cu materialul didactic (identificarea hidrocentralelor, microhidrocentralelor, centralelor mareomotrice).
O3: Deoarece dispunem de materiale audio-video, ceea ce implică un volum consistent de informație, o metodă potrivită este expunerea, pentru parcurgerea rapidă a informației și identificarea obiectivelor propuse (determinarea conversiei de energie prin intermediul mecanismului de funcționare al hidrocentralelor și centralelor mareomotrice).
O4: În cadrul aspectelor practice, cu precădere aplicații, se poate utiliza problematizarea ca metodă de solidificare și evaluare a cunoștințelor; avem ca exemplu calculul energiei hidraulice produsă cu ajutorul unui simulator virtual pentru exploatarea unei hidrocentrale.
O5: Pentru definirea conceptului de energie eoliană, ne întoarcem la dezbatere; ca abordare, se poate iniția o discuție pe tema "surse de energie regenerabilă", în cadrul căreia profesorul va folosi ideile formulate de elevi pentru a aborda o definiție informală a energiei eoliene, după care acesta va introduce și definiția formală (standard).
O6: La fel ca în cazul determinării conversiei de energie prin intermediul mecanismului de funcționare a hidrocentralelor, se va utiliza ca metodă de predare expunerea, ce va consta în vizualizarea și analiza materialelor audio-vizuale ce prezintă principiul de funcționare a centralelor eoliene. Prin observarea evoluției energiei eoliene (de la morile de vânt la turbinele eoliene moderne), elevii pot identifica cu ușurință sensul de conversie al energiei în cadrul procesului de transformare.
O7: Având la dispoziție planșe ca materiale didactice de instruire, putem utiliza ca metode de predare instruirea programată și modelarea. Astfel, elevii iși vor dezvolta abilitatea de a recunoaște modele utilizate în cadrul lecțiilor anterioare, și vor putea utiliza cunoștințe deja sedimentate în identificarea unor noi tipuri de centrale electrice bazate pe conversia energiei solare, precum centralele fotovoltaice si heliocentralele (centrale termice solare).
O8: Datorită utilizării de materiale auxiliare audio-video, putem folosi și aici expunerea ca metodă de predare în scopul înțelegerii conversiei energiei în cadrul centralelor fotovoltaice și a heliocentralelor; de asemenea, se poate utiliza și observarea, ce permite o analiză detaliată a procesului de conversie a energiei, în limita timpului de care dispune cadrul didactic pentru expunerea acestui concept.
RăspundețiȘtergereO9: În cadrul introducerii unui nou concept (energia geotermală) cea mai potrivită metodă este dezbaterea; se poate utiliza un brainstorming, în urma căruia profesorul utilizează cuvintele propuse de elevi în scopul formării unei definiții sau descrieri a energiei geotermale; de altfel se poate utiliza și conversația ca mijloc auxiliar, iar ideile principale ale dialogului profesor-elev vor converge către o definiție informală a conceptului de energie geotermală.
O10: Pentru a identifica și enumera tipurile de centrale prezentate în planșele de laborator (sau în alte materiale pe care cadrul didactic le are la dispoziție) vom folosi ca metode de predare descoperirea și instruirea; cadrul didactic va putea utiliza materialele disponibile ca mijloace de instruire, dar va ajuta la stimularea capacității de analiză a elevilor printr-o aplicație didactică de tipul descoperire-identificare de tipuri de centrale ce folosesc energia geotermală; elevii vor putea identifica centrale geotermale uscate, centrale geotermale Flash, centrale geotermale cu ciclu binar etc..
O11-O12: În scopul identificării conversiei de energie ce stă la baza diferitelor tipuri de centrale electrice, se poate utiliza un studiu de caz bazat pe o expunere de materiale audio-video, în urma căreia elevii vor dobândi capacitatea de a identifica procese de conversie a energiei regenerabile din formă naturală în formă electrică; de exemplu, în urma efectuării unui studiu de caz cu scopul înțelegerii procesului de funcționare a centralelor geotermale, și a celor pe bază de biomasă și biocombustibili, elevii vor fi capabili să identifice sensul de conversie al energiei utilizat în cadrul modelului acestor tipuri de centrale electrice.
O13: Pentru a crea un mediu adecvat formulării de exemple și aplicații pe tema biomasă și biocombustibili, două metode de predare potrivite sunt conversația și descoperirea; profesorul poate iniția o conversație alături de elevi, cu scopul de a sedimenta informația deja acumulată, dar și pentru a descoperi noi modele și exemple de biocombustibili prin intermediul interschimbării de informație în cadrul cuplurilor de comunicare profesor-elev și elev-elev.